Dlaczego warto polubic bieganie?

Bieganie to nie tylko modny trend. To również forma aktywności, która ma mnóstwo zalet – i nie mam na myśli tylko większej kontroli nad swoją wagą i formą. Zysków jest znacznie więcej. Jak zacząć trenować i co się z tego ma? Piszemy o tym poniżej!

Bieganie – dlaczego warto zacząć?

Wspominałam już o kontroli nad własną waga i o kondycji. To czysta prawda. Jeśli chodzi o to pierwsze, biegając pobudzasz swój metabolizm. Jeśli kolejne treningi trwają dłużej, niż 30 minut, możesz całkiem skutecznie spalać tkankę tłuszczową. Co najważniejsze, robisz to w sposób łatwy i przyjemny. Pamiętaj, musisz być konsekwentna!

Wpływ na zdrowie i kondycję również jest istotny. Bieganie (a nawet marszobiegi) w prosty sposób poprawiają wydolność oddechową, poprawiają krążenie usprawniają pracę serca. Regularne treningi przekładają się na stopniowe obniżanie ciśnienia i jego stabilizację. Oczywiście osoby z nadciśnieniem lub problemami z sercem, powinny skonsultować swoją aktywność z lekarzem. Jeśli jednak pozwoli ćwiczyć – warto to robić.

Co ciekawe, bieganie ma wpływ również na inne obszary zdrowotne. Lepsze ukrwienie poprawia także… potencję. Z kolei wieczorny jogging powinny docenić osoby cierpiące na bezsenność – ułatwia on bowiem zasypianie i poprawia jakość samego snu.

Bieganie – dobre uzupełnienie innych sportów

Nawet jeżeli już trenujesz jakiś sport, zawsze warto zainteresować się bieganiem. Stanowi ono dobrą bazę, a zarazem uzupełnienie dla innych form aktywności. Zasada jest prosta: regularne biegi bardzo dobrze uczą rozkładania swoich sił i budują niezbędną wytrzymałość.

Z drugiej strony interwały biegowe, a więc treningi, w których przeplata się szybkie sprinty i krótkie truchty przeznaczone na regenerację przed kolejnym sprintem, znakomicie sprawdzają się przy wzmacnianiu siły nóg.

Jak zacząć?

Bieganie jest o tyle ciekawym sportem, że nie wymaga zbyt wiele, by zacząć. W zasadzie wystarczy strój (dowolny dres sportowy) i wygodne buty biegowe. Przy czym na same buty nie musisz się wykosztowywać. Wbrew pozorom część tanich modeli na potrzeby amatorskie w zupełności wystarcza.

Istotne jest natomiast to, by obuwie było odpowiednio dopasowane. Nie może latać na wszystkie strony, ale jednocześnie warto zachować około centymetra luzu, by uniknąć obcierania (zwłaszcza, ze w trakcie biegu stopa pracuje). Jeśli masz nadwagę zwróć uwagę na amortyzację, ale pamiętaj, by z nią nie przesadzić – zbyt mocna amortyzacja utrudnia uginanie śródstopia, co jest sprzeczne z anatomią stopy.

Pierwsze treningi? Jeżeli brakuje Ci kondycji, zacznij od marszobiegów. Z czasem przerwy na marsz rób coraz krótsze, aż w końcu je wyeliminuj. Pamiętaj tez, by trening zawsze poprzedzać krótką rozgrzewką, która zmniejszy ryzyko wystąpienia kontuzji. Z kolei po biegu, gdy ciało jest jeszcze rozgrzane, porozciągaj się przez chwilę.

Motywacja i monitorowanie postępów

Najtrudniejszym elementem treningów biegowych jest utrzymanie ich regularności. Dlatego tez najlepiej ustalić stały dzień, w którym zawsze wybierzemy się na przebieżkę. Warto też nastawiać się nie tyle na przebiegnięcie konkretnej odległości, co bieganie przez określony czas.

Monitorowanie aktywności nie każdemu jest potrzebne, jeżeli jednak chcesz z niego korzystać, doskonale sprawdzi się w tym zakresie Endomondo lub Rantastic. Z jednej strony możesz na bieżąco obserwować ile przebywasz kilometrów każdego tygodnia. Z drugiej znajomi w aplikacji często motywują siebie nawzajem.

Jeśli masz jednak opory przed upublicznianiem swoich postępów, zawsze możesz zacząć prowadzić prywatny kalendarz lub planner, w którym możesz zaznaczać dni treningowe i wpisywać czas poświęcony na bieganie, liczbę przebytych kilometrów (a jeśli ich nie mierzysz – liczbę okrążeń ulubionej trasy) itp. Z czasem (np. co 2 miesiące) stawiaj przed sobą wyzwanie i wydłużaj trasy. Przede wszystkim jednak uczyć z biegania coś, co na stałe zagości w Twoim planie tygodnia.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!