Strefa Klienta

Socialmedia

 

Dlaczego warto polubic bieganie?

Dlaczego warto polubic bieganie?

Bieganie to nie tylko modny trend. To również forma aktywności, która ma mnóstwo zalet – i nie mam na myśli tylko większej kontroli nad swoją wagą i formą. Zysków jest znacznie więcej. Jak zacząć trenować i co się z tego ma? Piszemy o tym poniżej!

Bieganie – dlaczego warto zacząć?

Wspominałam już o kontroli nad własną waga i o kondycji. To czysta prawda. Jeśli chodzi o to pierwsze, biegając pobudzasz swój metabolizm. Jeśli kolejne treningi trwają dłużej, niż 30 minut, możesz całkiem skutecznie spalać tkankę tłuszczową. Co najważniejsze, robisz to w sposób łatwy i przyjemny. Pamiętaj, musisz być konsekwentna!

Wpływ na zdrowie i kondycję również jest istotny. Bieganie (a nawet marszobiegi) w prosty sposób poprawiają wydolność oddechową, poprawiają krążenie usprawniają pracę serca. Regularne treningi przekładają się na stopniowe obniżanie ciśnienia i jego stabilizację. Oczywiście osoby z nadciśnieniem lub problemami z sercem, powinny skonsultować swoją aktywność z lekarzem. Jeśli jednak pozwoli ćwiczyć – warto to robić.

Co ciekawe, bieganie ma wpływ również na inne obszary zdrowotne. Lepsze ukrwienie poprawia także… potencję. Z kolei wieczorny jogging powinny docenić osoby cierpiące na bezsenność – ułatwia on bowiem zasypianie i poprawia jakość samego snu.

Bieganie – dobre uzupełnienie innych sportów

Nawet jeżeli już trenujesz jakiś sport, zawsze warto zainteresować się bieganiem. Stanowi ono dobrą bazę, a zarazem uzupełnienie dla innych form aktywności. Zasada jest prosta: regularne biegi bardzo dobrze uczą rozkładania swoich sił i budują niezbędną wytrzymałość.

Z drugiej strony interwały biegowe, a więc treningi, w których przeplata się szybkie sprinty i krótkie truchty przeznaczone na regenerację przed kolejnym sprintem, znakomicie sprawdzają się przy wzmacnianiu siły nóg.

Jak zacząć?

Bieganie jest o tyle ciekawym sportem, że nie wymaga zbyt wiele, by zacząć. W zasadzie wystarczy strój (dowolny dres sportowy) i wygodne buty biegowe. Przy czym na same buty nie musisz się wykosztowywać. Wbrew pozorom część tanich modeli na potrzeby amatorskie w zupełności wystarcza.

Istotne jest natomiast to, by obuwie było odpowiednio dopasowane. Nie może latać na wszystkie strony, ale jednocześnie warto zachować około centymetra luzu, by uniknąć obcierania (zwłaszcza, ze w trakcie biegu stopa pracuje). Jeśli masz nadwagę zwróć uwagę na amortyzację, ale pamiętaj, by z nią nie przesadzić – zbyt mocna amortyzacja utrudnia uginanie śródstopia, co jest sprzeczne z anatomią stopy.

Pierwsze treningi? Jeżeli brakuje Ci kondycji, zacznij od marszobiegów. Z czasem przerwy na marsz rób coraz krótsze, aż w końcu je wyeliminuj. Pamiętaj tez, by trening zawsze poprzedzać krótką rozgrzewką, która zmniejszy ryzyko wystąpienia kontuzji. Z kolei po biegu, gdy ciało jest jeszcze rozgrzane, porozciągaj się przez chwilę.

Motywacja i monitorowanie postępów

Najtrudniejszym elementem treningów biegowych jest utrzymanie ich regularności. Dlatego tez najlepiej ustalić stały dzień, w którym zawsze wybierzemy się na przebieżkę. Warto też nastawiać się nie tyle na przebiegnięcie konkretnej odległości, co bieganie przez określony czas.

Monitorowanie aktywności nie każdemu jest potrzebne, jeżeli jednak chcesz z niego korzystać, doskonale sprawdzi się w tym zakresie Endomondo lub Rantastic. Z jednej strony możesz na bieżąco obserwować ile przebywasz kilometrów każdego tygodnia. Z drugiej znajomi w aplikacji często motywują siebie nawzajem.

Jeśli masz jednak opory przed upublicznianiem swoich postępów, zawsze możesz zacząć prowadzić prywatny kalendarz lub planner, w którym możesz zaznaczać dni treningowe i wpisywać czas poświęcony na bieganie, liczbę przebytych kilometrów (a jeśli ich nie mierzysz – liczbę okrążeń ulubionej trasy) itp. Z czasem (np. co 2 miesiące) stawiaj przed sobą wyzwanie i wydłużaj trasy. Przede wszystkim jednak uczyć z biegania coś, co na stałe zagości w Twoim planie tygodnia.

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Jesteśmy na urlopie!
Zamówienia złożone od 16 do 24 czerwca zostaną wysłane 25 czerwca. Mamy za to dla Was Planner Light w prezencie!
   
*promocja obowiązuje do 24 czerwca lub wyczerpania zapasów!
Planner Light w prezencie!
Do każdego Plannera Bold i Przepiśnika! Promocja naliczy się automatycznie po dodaniu Plannera Light do koszyka!